Een semester naar het buitenland en tegelijkertijd onderwijservaring opdoen?

Door Marit Zweers

Grüezi! Mijn naam is Marit en ik ben een derdejaarsstudent Nederlands uit Nijmegen. Al enige tijd weet ik dat ik na mijn studie iets met onderwijs wil doen en hierom heb ik na het volgen van de Educatieve Minor ook nog besloten een semester onderwijservaring in het buitenland op te gaan doen. Sinds februari heb ik ons gezellige, knusse Nijmegen verruild voor het Zwitserse Zürich: economisch centrum van het land (vooral te merken in de Bahnhofstrasse, een van de duurste winkelstraten ter wereld), stad van de avant-gardisten (zijn geloof ik alweer een tijdje geleden vertrokken) en van de Universität Zürich, waar ik momenteel als onderwijsassistent aan de afdeling Nederlands verbonden ben.

Ik geef hier onder andere taalverwervingscolleges bij de cursussen “Niederländisch für Anfänger” en “Niederländisch für Fortgeschrittene”, verzorg een tutoraat voor beginners en help met het nakijken van teksten van studenten. Het is ontzettend leuk om te zien hoe studenten wekelijks beter worden in het spreken en begrijpen van onze mooie taal. (Ook al leidt dit soms tot minder gewenste doch enigszins komische uitspraken als: “Dus ik kan zeggen: ik schiet op de tram?”.) Omdat er hier aan de afdeling naast taalverwervingscolleges ook taalkunde- en letterkundevakken worden aangeboden, volg ik zelf ook een vak over taalverandering. Er komen regelmatig gastdocenten van over de hele wereld (zelfs uit Nijmegen!) colleges over de meest uiteenlopende onderwerpen geven.

Dankzij deze stage ben ik beter in staat om verschillende soorten onderwijs met elkaar te vergelijken en te bepalen wat ik na mijn studie graag wil. Wil ik mensen de basis van een nieuwe taal bijbrengen of wil ik bestaande kennis uitdiepen? Wil ik werken in een relatief vrije omgeving als een universiteit of wil ik een school-PTA dat als houvast kan dienen? Wil ik lesgeven aan volwassenen of aan pubers met wie ik in een x-aantal lesuren per week kan proberen een band op te bouwen?

Ik breng mijn dagen dit semester natuurlijk niet alleen maar studerend, lesgevend en prakkiserend over lesgeven door. Een periode in het buitenland betekent ook: reizen, verschillende mensen ontmoeten, een taal leren en vooral heel veel nieuwe ervaringen opdoen. (Waarschuwing: als je enorm van het feesten bent, is Zürich enkel de juiste stad als je bereid bent alleen alcohol te nuttigen tijdens het indrinken of het niet erg vindt meer dan zeven euro aan een glas wijn of een biertje uit te geven…) In mijn vrije tijd hier geef ik privélessen aan een Zwitserse vrouw die een (hoe kan het ook anders?) charmante Nederlander heeft leren kennen en nu zijn moedertaal wil leren spreken (tegen een uurtarief waar ik dan wel weer mijn wijntjes van kan betalen), bezoek ik verschillende Zwitserse steden (of Duitse, als ik eens zin heb in schnitzel met frietjes voor veertien euro), verbeter ik zowel mijn Duits als Frans met tandempartners (ja, er bestaan echt mensen die Nederlands willen leren en in ruil hiervoor naar mijn belabberde Frans willen luisteren), maak ik chocolade (“Schoggi”) bij Läderach, een van de bekendste chocolatiers in Zwitserland, of kijk ik het Songfestival (go Duncan!) met een van mijn 170 internationale huisgenoten.

Klinkt dit jou ook als muziek in de oren en denk je opgewassen te zijn tegen een land waarin de “g” nog harder klinkt dan die van boven de rivieren in ons kikkerlandje? Neem dan zeker contact op met de coördinator hier, Chris De Wulf (chris.dewulf@ds.uzh.ch). Onderwijsassistenten zijn hier namelijk altijd meer dan welkom en het is een onwijs leuke manier om je opgedane taalkundige kennis van het Nederlands eens toe te passen. Bij verdere vragen mag je mij natuurlijk ook altijd een mailtje sturen (m.zweers@student.ru.nl). Ciao!