‘De zingende Nederlanden’

lied congresHoe functioneerden liederen als emotionerende, identiteitsvormende en opiniërende media? Op zaterdag 24 augustus buigen (cultuur)historici, kunsthistorici, muziek- en theaterwetenschappers, etnologen en letterkundigen (onder wie Johan Oosterman en Sophie Reinders) zich over deze vraag tijdens het congres ‘De zingende Nederlanden‘.

De drie invalshoeken van het congres – actualiteit, identiteit en emotie – belichten ieder een ander aspect van de speciale functie van het lied in de vroegmoderne tijd. Zingen in groepsverband kan identiteiten, emoties en opinies tot uitdrukking brengen en versterken. Liederen hadden door hun multimediale karakter, door hun verwevenheid met toneel en schilderkunst en door hun bruikbaarheid in huiskamers, theaters, kroegen, kerken en op kermissen en marktpleinen ook een veel groter verspreidingspotentieel dan andere media. Hoe is de opiniërende, emotionerende en identiteitsvormende functie van het lied in de vroegmoderne Nederlanden ingezet om bevolkingsgroepen een stem te geven en te mobiliseren? Hoe kon juist het lied nieuws en opinies zo razendsnel, en zonder onderscheid naar leeftijd, gender of sociale klasse verspreiden? En hoe functioneerden  liedteksten en melodieën als bemiddelaars van opinies, emoties en identiteiten?

De Werkgroep De Zeventiende Eeuw organiseert het congres in de Koninklijke Bibliotheek tegen het decor van de Huygenstentoonstelling in de Haagse Grote Kerk, waar de dag zal worden afgesloten met een kort concert.

Sprekers: Jan Burgers, Michel Ceuterick, Louis Grijp, Donald Haks, Jos Houtsma, Ad Leerintveld, Olga van Marion, Hubert Meeus, Sven Molenaar, Johan Oosterman, Dieuwke van der Poel, Goran Proot, Rudolf Rasch, Sophie Reinders, Riet Schenkeveld, Els Stronks en Betsy Wormgoor.

Het definitieve programma staat hier.