De week van… Yvette Linders

YL

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 14 oktober
Zoals elke dag ga ik lopend naar de universiteit. Ik woon vrij dichtbij, zodat ik de dag rustig te voet kan beginnen. Rond 9.00u ben ik op de universiteit en begin ik met de voorbereidingen voor het college van vandaag: Argumentatieanalyse voor studenten Communicatie- en Informatiewetenschappen. Ik bekijk de ingeleverde opdrachten en maak nog wat printjes voor de extra oefenstof voor het tentamen. Gelukkig lukt het om in het college door alle stof heen te gaan en blijft er voldoende tijd over om ook nog even naar de voorbeeldvragen voor het tentamen te kijken. Na het college, om 12.30u, haal ik een broodje in de Refter. Ik lunch op mijn werkkamer, terwijl ik de mail doorlees en mijn rommelige mailbox probeer te ordenen.

’s Middags bereid ik de colleges Journalistieke Basisvaardigheden verder voor. Omdat ik de huiswerkopdrachten al in het weekend had nagekeken, ben ik vrij snel klaar voor die colleges en kan ik nog verder met de voorbereidingen voor het statistiekcollege. Bij die voorbereidingen kom ik een interessant artikel over interbeoordelaarsbetrouwbaarheid tegen, waar ik me voor mijn proefschrift al eens eerder in verdiept had. Ik besluit toch nog even een databestand van mijn proefschrift erbij te pakken, en voor ik het weet is het 19.30u. Tijd om naar huis te gaan.

 

Dinsdag 15 oktober
De dinsdag begint deze periode vroeg voor me, met een college Journalistieke Basisvaardigheden om 8.45u. Deze week zijn er helaas veel zieken en blijft er maar een klein groepje over. Dat is jammer, deze week hebben we het onder andere over een aantal juridische en ethische kwesties. Interessant discussiemateriaal! Verder komen veelgemaakte taal- en spelfouten aan bod en tot slot maken de studenten een toets over de verschillende journalistieke genres.

Na dit college is het weer tijd om verder te gaan met de voorbereiding van het statistiekcollege. Deze week kost de voorbereiding relatief veel tijd: het gaat om stof die niet in het handboek besproken wordt, maar die wel duidelijk gekoppeld moet worden aan de stof in het handboek. Het is dus een kwestie van puzzelen en zoeken naar de juiste volgorde van de stof. Omdat deze cursus nieuw is, is het bovendien belangrijk om te bepalen hoeveel stof in drie kwartier hoorcollege past.

Tussendoor woon ik nog het college Effectief Schrijven van Walter Haeseryn bij, zodat ik weet hoe hij de stof van vandaag behandelt. Op die manier krijgen de drie groepen dezelfde informatie voor de toets in de tentamenperiode.

’s Middags komen de studenten van het ochtendcollege Journalistieke Basisvaardigheden weer terug voor een college in de computerruimte. Ze gaan hard aan het werk om hun dossiers af te krijgen. Ik probeer nog zoveel mogelijk tips te geven, want ze hebben nog maar een week om de dossiers af te ronden. Gelukkig hebben de meesten de opdrachten tussendoor goed bijgehouden en liggen ze op schema.

Na het middagcollege moet ik nog huiswerkopdrachten voor het statistiekcollege verzinnen om op woensdag tijdens het hoorcollege uit te delen. Als die opdrachten af zijn is het 19.30u. Omdat het niet alleen laat is, maar ook nog eens heel hard regent, vind ik dat ik wel met de bus naar huis mag. Daarna doe ik snel boodschappen en maak ik pasta, die we voor de tv opeten (zo zie ik nog net de tweede helft van Turkije-Nederland).

 

Woensdag 16 oktober
Vandaag moet ik weer om 8.45 beginnen, niet mijn favoriete collegetijd. Het ochtendcollege is vandaag Effectief Schrijven. We bespreken de voortgang van de wetenschappelijke artikelen die de studenten aan het schrijven zijn. De meesten zijn al vrij ver met het uitvoeren van het onderzoek, maar het zoeken naar literatuur levert hier en daar nog wat problemen op. We bespreken de mogelijkheden om literatuur te zoeken nog even. De studenten hebben elkaars stukken ook bekeken en we nemen ruim de tijd om de feedback te bespreken.

Na het college lees en beoordeel ik de scriptie van een masterstudent Communicatie- en Informatiewetenschappen (in het masterprogramma Communicatie & Beïnvloeding). Hij heeft onderzoek gedaan naar klachten op Twitter en de manier waarop het bedrijf daarop reageert: de twitteraar van het bedrijf kan doorverwijzen naar de telefonische klantenservice maar soms kan op twitter zelf het probleem al worden opgelost. De student maakt daarbij bovendien verschil tussen klachten die aan het product liggen (het is kapot) of klachten die meer met de consument te maken hebben (de klant vindt het product toch niet mooi of vindt dat het niet prettig werkt, zonder dat het echt kapot is). Interessant, maar een ingewikkeld verhaal, met name als het gaat om de hypotheses die de student geformuleerd heeft. Ik noteer een aantal vragen die ik de student wil stellen tijdens het afsluitende gesprek. Tussendoor is er vandaag gelukkig wel tijd voor een lunch met collega’s. Het is altijd gezellig om even bij te praten.

Aan het eind van de middag is het tijd voor het hoorcollege over statistiek. We moeten in redelijk hoog tempo door verschillende manieren om interbeoordelaarsbetrouwbaarheid te bepalen heen, maar het lukt. Of het allemaal ook echt helemaal duidelijk is, zal blijken tijdens het werkcollege van aanstaande vrijdag.

Na het college bereid ik een statistiekopdracht voor, die mee gaat tellen voor het uiteindelijke eindcijfer. Het is even zoeken naar een onderwerp, maar zodra ik dat gevonden heb, kan de opdracht snel geformuleerd worden. Ook een databestand is zo in elkaar gezet. Later deze week moet ik de opdracht en het bestand dan nog even aanpassen, zodat er verschillende versies van zijn, zodat niet iedereen dezelfde opdracht heeft. Voor vandaag vind ik het echter genoeg geweest. We sluiten de werkdag met een aantal collega’s af in het Cultuurcafe.

 

Donderdag 17 oktober
Normaal zorg ik dat alle collegevoorbereidingen van de week vóór de donderdag  al gedaan zijn, door wat langer door te werken op de andere dagen. Op die manier kan ik de donderdag volledig aan mijn proefschrift besteden. Helaas is deze donderdag geen proefschriftdag en zelfs geen collegedag, maar een vergaderdag. Hoewel een overleg met een student vervalt, kom ik aan weinig anders dan overleggen en vergaderen toe. Het begint met een eerste gesprek over de komende editie van Neerlandistiek in het Nieuws (30 januari 2014!) en daarna volgen vergaderingen met de Opleidingscommissie en de Websitecommissie.

’s Middags staat de bespreking van de scriptie die ik op woensdag heb gelezen op het programma. De eerste begeleider en ik voelen de student nog eens flink aan de tand over bepaalde keuzes in zijn scriptieonderzoek. De student kan zijn keuzes gelukkig behoorlijk goed verantwoorden en denkt mee over punten die toch beter anders hadden gekund. Het gesprek verloopt prima, maar duurt wel wat langer dan gepland. Als het gesprek is afgelopen, is de stafvergadering dat inmiddels ook. Die heb ik dus gemist.

Eigenlijk had ik me voorgenomen aan het eind van de dag gaan hardlopen, maar sinds ik afgelopen zomer (proefondervindelijk) ontdekt heb dat ik allergisch ben voor bloedzuigers, doen mijn voeten soms nog wat moeilijk. Hardlopen is daardoor nog niet altijd een goed idee, maar de borrel in het Cultuurcafe is een prima, zij het minder gezond, alternatief.

 

Vrijdag 18 oktober
Weer een vrij vroege dag. Om 8.45 begin ik aan de laatste voorbereidingen voor de colleges van de dag.  De databestanden voor de statistiekopdracht moeten nog worden aangepast, net als de powerpoint voor het tweede statistiekcollege van de dag. Normaal is er op vrijdag alleen ’s ochtends een statistiekcollege voor studenten Nederlandse Taal en Cultuur, maar in sommige weken is er daarnaast ook nog een statistiekcollege in de middag, voor studenten van de master Nederland-Duitslandstudies. Na het werkcollege voor de Neerlandici en een lunch met collega’s is het deze week dus tijd voor de tweede ronde statistiek. In vijf bijeenkomsten krijgen de studenten van Nederland-Duitslandstudies een (hele korte) introductie in de statistiek en het werken met SPSS. Een deel van de tijd van het college zijn we vandaag echter kwijt aan het plannen van de andere bijeenkomsten. Verschuivingen in roosters en volgeboekte computerzalen maken het lastig om momenten vast te leggen waarop iedereen aanwezig kan zijn. Als dat eenmaal geregeld is, moeten we snel door een aantal belangrijke basisbegrippen uit de statistiek heen. Als die basisbegrippen behandeld zijn, houden we het voor dat college voor gezien. Zo veel informatie ineens moet eerst bezinken, voor we verder kunnen met de toepassing ervan.

Na het college begin ik met het lezen van twee artikelen, waarvan ik heb toegezegd dat ik er een bespreking van zou maken. Het is echter duidelijk een drukke week geweest en ik vind het lastig me heel lang te concentreren op de artikelen. Enigszins op tijd ga ik dan maar naar huis. ’s Avonds laat ik de artikelen voor wat ze zijn: ik kijk toch maar liever een film.

 

Zaterdag 19 oktober
De zaterdag begint rustig met de krant. Daarna is er nog tijd om wat aan mijn proefschrift te werken. De opbouw van hoofdstuk 1 was nog niet helemaal naar wens, maar wat kleine aanpassingen lijken goed te helpen. ’s Middags vertrekken we naar Limburg om de verjaardagen van mijn grootouders met de hele familie te vieren met een etentje. Het is fijn om de familie weer te spreken en de avond vliegt voorbij.

 

Zondag 20 oktober
’s Middags help ik mijn moeder met het aanpassen van teksten voor de website van de praktijk die ze pas gestart is. We denken na over de structuur en invulling van de website en denken na over het logo, de kleuren en dat soort zaken. Het is leuk om met zoiets concreets bezig te zijn. ’s Avonds is er (na Studio Sport natuurlijk!) dan nog wat tijd over om stukken van mijn proefschrift te lezen en daar aantekeningen bij te maken. Ik sluit de week af met twee afleveringen Arrested Development.