Alumnus uitgelicht: De geflipte ervaringen van Arnoud Kuijpers

In deze nieuwe rubriek doen alumni van onze opleiding verslag vanuit het werkveld. Deze keer: Arnoud Kuijpers, eerstegraads docent Nederlands en blogger voor Uitgeverij Tumult.

arnoud k

Na mijn afstuderen ben ik direct doorgestroomd naar de lerarenopleiding aan de universiteit. Inmiddels sta ik officieel anderhalf jaar als eerstegraads docent Nederlands voor de klas. Het is een cliché, maar elke dag is echt anders. Ik probeer onze mooie (maar ingewikkelde) Nederlandse taal op een interessante manier over te brengen op pubers die daar niet echt op zitten te wachten. Toch lukt het me vrij aardig.

Ik ben geïnteresseerd in iedere leerling en ik probeer op een vernieuwende manier les te geven. Want, zoals wellicht bekend is, loopt het onderwijsland enorm achter bij de (technologische) ontwikkelingen in de maatschappij. Typerend is natuurlijk dat ik twee jaar geleden op het ILS, het instituut voor docenten in opleiding, op geen enkele manier in aanraking ben gekomen met ‘vernieuwing’ in het onderwijs.

In mijn ogen is dit een enorm gemis, want het onderwijs zou op z’n minst aan moeten haken bij vernieuwende ontwikkelingen in de maatschappij. Dat gebeurt nu nog te weinig. Leerlingen zijn over het algemeen niet blij om kennis tot zich te nemen, terwijl dat juist een van de mooiste en leukste dingen in het leven is.

Eerlijk gezegd begrijp ik de leerling ook wel: wat heb je eraan om te weten wanneer je een getal nu wel of niet mag uitschrijven, laat staan dat je moet begrijpen waarom ‘langeafstandsloper’ aan elkaar geschreven moet worden. Tegenwoordig zoek je alles op. Natuurlijk, de basis van onze taal moet staan als een huis. Wanneer ik zie dat een 6 vwo-leerling (met streepje) ‘ik vindt’ schrijft, gaat me dat aan het hart. Het niveau van werkwoordspelling gaat vanaf groep 8 zeer hard achteruit, doordat we ervan uitgaan dat leerlingen het daarna wel zelf kunnen.

Een voordeel van de nieuwe ontwikkelingen is dat ze ertoe kunnen bijdragen dat we leerlingen veel persoonlijker kunnen begeleiden. Gepersonaliseerd leren is momenteel erg ‘hot’ in het onderwijsveld. Er wordt steeds meer software ontwikkeld waarbij adaptieve systemen zich kunnen afstemmen op het niveau van elke leerling. Maar omdat deze programma’s nu nog te duur en in ontwikkeling zijn, moet de huidige docent het met andere middelen doen.

Een van die middelen die ik tijdens mijn lessen gebruik is ‘Flipping the Classroom’. Dit principe werkt als volgt: leerlingen bekijken thuis (als huiswerk) een instructievideo waarin ik bijvoorbeeld de werkwoordspelling uitleg. Vervolgens komen leerlingen mijn les binnen om direct aan de slag te gaan met verdiepende opdrachten. Ik kan leerlingen doelgerichter helpen omdat ze meteen vragen kunnen stellen en daarnaast houd ik meer tijd over in mijn les om leerlingen persoonlijk te begeleiden. De twintig minuten die ik eerst voor mijn uitleg nodig had, zitten nu in een video van vijf minuten. Inmiddels staan er op mijn YouTube-kanaal tientallen instructievideo’s voor het vak Nederlands die elke docent in Nederland kan gebruiken in zijn of haar les.

Over het algemeen zijn mijn leerlingen zeer enthousiast. Voor mijn vak hebben ze relatief weinig huiswerk en bovendien vinden ze het een fijne manier van werken. Mijn lessen zijn namelijk afwisselend: de ene keer werken ze in groepjes aan een creatieve opdracht, de andere keer maken ze in tweetallen met hun mobieltjes een quiz. Ze vinden het ‘spannend’ omdat het nieuw is, en dat zorgt ervoor dat zelfs spellingregels zoals het gebruik van de trema en het liggend streepje interessanter worden.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wil leren. De manier waarop we dat nu in het voortgezet onderwijs doen, is echter zo ouderwets dat het gros van de leerlingen er geen enkel plezier aan beleeft. Daar moet verandering in komen! Met alleen een goede inspirerende docent kom je er niet, het onderwijs zal moeten veranderen. Het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer. Vernieuwingen zoals ‘Flipping the classroom’ kunnen ervoor zorgen dat iedere leerling weer op het puntje van zijn stoel zit om relevante kennis tot zich te nemen. Laat het onderwijs weer sprankelen!